English

Aktuality

Vydejte se podle mapy po Skleněné cestě

Pro návštěvníky IGS 2024 je na sobotu 5. října připraveno hned několik tras Skleněné cesty. Podle připravené mapy mohou návštěvníci zamířit za nevšední podívanou do Lindavy, Svojkova, Kunratic u Cvikova, na Polevsko, do Skalice u České Lípy či do Kamenického Šenova. Ve všech těchto směrech totiž přepraví zájemce speciální autobusy IGS na čtyřech trasách ze společné výchozí stanice v ulici Smetanova. První nedočkavci mohou vyrazit za zážitky již v 8 hodin ráno. Ve všech sklářských provozech, jež budou lákat na ukázku tvorby umělců zvučných jmen, jsou dveře otevřené do 15 hodin. Své dveře návštěvníkům otevřou i sklářské školy v Novém Boru a Kamenickém Šenově, aby všem ukázaly, že české sklo v nich má svou budoucnost. Do svých prostor také pozvou návštěvníky muzea, sklářské ateliéry a galerie se zaměřením na sklo. Po těch v blízkosti náměstí Míru provede zájemce pěší trasa. Na náměstí je navíc připraven celodenní program, takže procházku za sklářskými zážitky bude možno doplnit i zážitky z jiných oblastí kultury. Poslední svozy návštěvníků na autobusových trasách budou probíhat mezi 15 a 16 hodinou. Vzhledem k tomu, že autobusy nemají pravidelný jízdní řád, je nutno vyčkat na označené stanici na jejich příjezd. Na unavené sklářské poutníky pak bude čekat na náměstí Míru občerstvení a až do půlnoci program.


Stáhněte si mapu ve formátu PDF a vytiskněte.


Rozdělení účastníků IGS na hutích a dílnách


Program Kolektiv by Night Vol. 5 zahájí Laco Deczi

Páteční večer bude již standardně patřit programu, který připravuje společnost Kolektiv Ateliers. Celý prostor firmy ožije hudbou a světelnými show. Pro kolektiv Arteliers již patři k tradici zvát na IGS také umělce známé z jiných oborů. V letošním roce je to Laco Deczi a Milan Cais. V Kolektiv Ateliers věří, že možnost setkání s těmito osobnostmi české i mezinárodní hudební scény přiláká do jejich ateliérů i tu část veřejnosti, která se o sklo zajímá jen okrajově a zvýší se tak povědomí o tom, jaké věci se v Novém Boru tvoří.


Přijměte pozvání do Sklárny Jílek

Sklárna Jílek je nováčkem mezi pořadateli IGS a reprezentuje hutní tvorbu v Kamenickém Šenově. Poprvé se samostatně účastní Mezinárodního sklářského sympozia (IGS) v roce stoletého výročí první tavby v nové hutní hale. Návštěvníci mohou v Kamenickém Šenově pozorovat při práci mezinárodně uznávané umělce z celého světa. Zastavit se mohou ale i v kavárně Druhá kolej na výběrovou kávu, domácí zákusky a zmrzlinu. Přijďte spojit zážitek z umělecké tvorby s gastronomickým potěšením.

Mimo tvorby oficiálních účastníků IGS dle zveřejněného rozpisu dílen zde budou během sobotního rána vzorovat i Luca Kohut Gorombei, Aleksandra Zawistowska a Pavel Kopřiva. Sklárna otevře v sobotu návštěvníkům dveře do svého zázemí, nabídne občerstvení, atmosféru na huti vyladí svou hudební produkcí DJ. Ve 14:00 hodin proběhne ve vzorkovně hodinová beseda s Miroslavem Kolkou o historii sklářství na Kamenicko-Šenovsku.

Sklárna Jílek je nejstarší nepřetržitě fungující sklárnou

Sklárna Jílek byla založena v roce 1905 a je jednou z nejstarších takřka nepřetržitě fungujících skláren v České republice. Pýchou sklárny je krom široce zaměřené produkce barevného skla také nádherná architektura budovy samotné sklářské hutě, která je zajímavá především unikátním použitím kovové nosné konstrukce.


Máš to šel – nevídané spojení živlů

Přijďte zažít unikátní spojení živlů ve sklářsko-hudební improvizační performanci na náměstí v Novém Boru a pochopit hantýrku starých sklářů ozývající se dodnes z verštatů. Cvokajz, burgulec, hefťák a také šel z německého schief jako šikmý, křivý, kosý, šišatý, nakloněný a nesprávný, zkrátka takový, jaký nám vtloukali, že být nemá. Že není v normě, daném standardu, neodpovídá pravidlům a kánonu našeho obyčeje, naší doby. Že se to tak nedělá. Máš to šel jako rozsudek k odsouzení díla do troku.


Jedno • duše • lázně

Pokud máte v plánu využít k dopravě po skleněné cestě některou ze speciálních autobusových linek, musíte dojít do Smetanovy ulice, odkud budou všechny autobusy vyjíždět. V tom případě nemůžete minout komunitní prostor Jedno • duše • lázně, kde si můžete zkrátit čekání na váš autobus prohlídkou dvou autorských výstav. Svou tvorbu zde představí Daniela Vrabcová Chodilová a Leona Marie Špačková. Navíc vás prostor bývalých městských lázní jistě okouzlí nezaměnitelnou vůní přírodních bylinných mýdel Mýdlárny Koukol.


Budoucností skla jsou sklářské školy

Sklářská škola v Novém Boru je jedním z pořadatelských subjektů IGS 2024. Vyšší odborná škola sklářská a Střední škola v Novém Boru je jedinečná vzdělávací instituce s celorepublikovou působností a dlouholetou tradicí, která nabízí kompletní vzdělávání od učebních oborů až po vyšší odbornou školu v rámci jedné školy. Během IGS škola poskytne pracovní zázemí právě studentům výtvarných škol, kteří jsou účastníky sympozia. Kromě toho, že si tyto prostory budou moci návštěvníci prohlédnout, bude se škola prezentovat i výstavou.


Do you remember?

Chcete si zavzpomínat na minulá sympozia? Pokud ano, pak rozhodně navštivte výstavu fotografií Svatopluka Dvořáka a připomeňte si okamžiky z IGS za posledních 20 let, jak je zachytil svým fotoaparátem.


Sklo najdeme během IGS i v netradičních prostorách

Nikoho by pravděpodobně nenapadlo, vydat se na výstavu skla do prodejny vybavení pro cyklisty. A přece tam výstavu najdeme. Zva na ni sklářský výtvarník Jan Frydrych do přízemí firmy KOLOKRÁM v Kamenickém Šenově.


Mladí tvůrci se představí v Kunraticích

Sklárna Pačinek Glass představí v Křišťálovém chrámu výsledky projektu YGS (Young Glass Symposium) a jeho výtvarné soutěže na téma Planeta sklo.


Sans Souci a Path of Vision

Během IGS představí Sans Souci kinetickou světelnou instalaci Path of Vision od designéra a vizuálního umělce Arika Levyho, která byla poprvé představena na Design Week 2024 v Miláně.

Instalaci bude možné si prohlédnout před č.p. 11 na ulici B. Egermanna.

Sans Souci Lighting je česká společnost pocházející z nedalekého Cvikova. Sans Souci, což v překladu znamená „bezstarostný“, sahá daleko za hranice pouhé estetiky. Společnost spojuje sklářskou letitou tradici a unikátní designy s moderními technologiemi. Vytváří tak úžasné světelné instalace, které jsou obdivovány po celém světě. Hlavní zaměření společnosti spočívá ve vytváření návrhů na míru, nádherných kolekcí skla a architektonických skleněných prvků, které přinášejí nejen vizuální krásu, ale také zážitky, které inspirují a povznášejí. V Sans Souci je každý výtvor harmonickým spojením dědictví a vize navržený tak, aby proměnil prostory a dotkl se duše.

Path of Vision, založená na reflexi skla a odlescích, představuje nepravidelné zrcadlové polygony, které přinášejí dynamický světelný zážitek a optickou iluzi. Zrcadlové objekty vznášející se ve vzduchu posouvají hranice mezi uměním a moderními technologiemi. Skleněné struktury kombinují abstraktní umění s tradičním sklářským řemeslem, což vytváří ohromující světelný zážitek a optickou iluzi. Odrazové skleněné elementy směřují světlo a odrazy pod různými úhly, čímž vytvářejí „fata morganu“ , která oslovuje všechny smysly. Path of Vision není pouze vizuální podívanou, ale také hlubokým emocionálním zážitkem. Díky skleněným objektům může každý návštěvník vnímat odrazy a dojmy, které jsou však pro každého zcela jedinečné.


Naplánujte si dobře skleněnou cestu

V sobotu 5. října otevřou v čase mezi 8 a 15 hodinou návštěvníkům své dveře pořadatelské firmy i další hutě, ateliery a studia, jejichž přehled přináší plán „skleněné cesty“. Ne všechny subjekty však nabídnou prohlídky v celém časovém intervalu. V hutních provozech je nutno zahájit tvorbu v ranních hodinách, proto doporučujeme se vydat nejdříve tam. Od 8 hodin se můžete vydat do Ajeta v Lindavě, do Pačinek Glass v Kunraticích u Cvikova, do Sklárny Jílek v Kamenickém Šenově či na Polevsko do huti Ave Clara. Ve Skalici u České Lípy bude tvorba probíhat i v TGK a huti rodiny Čangelových. Cestou do Lindavy můžete navštívit i rodinnou sklárnu Haidl a syn ve Svojkově.

Naopak firmy a dílny se studenými provozy budou svou tvorbu zahajovat později. Například společnosti Crystalex CZ, AZ Design a Kolektiv Ateliers budou návštěvníky vítat až od 10 hodin.

Od 10 hodin budou také probíhat komentované prohlídky v sídle firmy Lasvit na Palackého náměstí, kam můžete dojet i výletním vláčkem. Ten bude každou celou hodinu vyjíždět od městského úřadu z ulice Liberecká.

V zájmu vaší spokojenosti doporučujeme prostudovat jak mapu „skleněné cesty“, tak rozpis tvorby účastníků sympozia.

Stáhněte si mapu ve formátu PDF a vytiskněte.

Stáhněte si rozpis dílen ve formátu PDF a vytiskněte.


Prodejem palačinek podpoříme oběti povodní

IGS 2024 proběhne v době, v níž se části Česka potýkají s následky ničivých povodní. Přestože se významné srážky očekávaly a přípravy na extrémní situaci probíhaly, přesto povodně napáchaly obrovské škody na majetku a dokonce si vzaly i lidské životy. Město plánuje během sympozia společně s Charitou Česká Lípa uspořádat akci na podporu poničené Moravy. Během programu sklářských slavností v sobotu 5. října si budou moci návštěvníci koupit na náměstí Míru „charitativní palačinku“. Výtěžek z prodeje bude poukázán na účet vybrané charitativní organizace, které pořádají sbírky na pomoc obětem povodní, jimž se v nedávné době životy obrátily zcela naruby.


Co v programu IGS nenajdete

Během IGS budeme vzpomínat na Ing. Františka Arnošta a jeho zásluhy na vzniku sklářského sympozia. Vzpomínkový akt připravuje sklářský klub na čtvrtek 3. října v 10 hodin. Zástupci klubu společně s vedením města Nový Bor položí květiny u hrobu Františka Arnošta na Lesním hřbitově.


Výletním vláčkem za uměním a řemeslem.

Během soboty 5. října bude možné využít po městě dopravu výletním vláčkem. Od 10 do 15 hodin bude vyjíždět v každou celou hodinu od městského úřadu na ulici Liberecká. Vláček pojede ve směru na ulici B. Egermanna, kde bude mít zastávku u AZ Designu, Studia bratří Houdků a designového studia HG Atelier. Mimo možnosti návštěvy již zmíněných ateliérů budou v blízkosti zastávky dvě exteriérové instalace. Jedná se o instalaci Patron (Houdek.art) a instalaci Path of Vision, kterou společně představí Arik Levy a firma Sans Souci. Na okružní jízdě městem za sklářským uměním i řemeslem pak vláček dále zastaví u Kolektiv Ateliers v ulici Sklářská, pokračovat bude na Tř. T. G. Masaryka a návštěvníky dopraví za programem k Novotný Glass. Zde bude možné kromě tvorby na huti navštívit Novotný Glass Museum, výstavu Petr Novotný, firemní prodejní galerii či si užít gastronomické zážitky s výhledem do sklárny. Odtud vláček dále zamíří na Palackého náměstí k sídlu firmy Lasvit a skleněnému domu. Všude jsou v době jízd vláčku návštěvníkům otevřeny dveře. Firma Lasvit bude od 10 hodin každých 15 minut nabízet zájemcům komentované prohlídky jejich unikátního sídla. Z Palackého náměstí se pak vláček vrátí do výchozí stanice na ulici Liberecká, aby se odtud vydal na další okruh Novým Borem.


Připravte se na dopravní omezení během IGS

Ve dnech 3.-6. října se Nový Bor změní v opravdovou světovou sklářskou metropoli. To přinese i jistá dopravní omezení, na které se musí obyvatelé města připravit. Celé náměstí Míru bude pro běžnou dopravu uzavřeno od čtvrteční půlnoci dne 3. října do neděle 6. října do 12 hodin, kdy povolená uzavírka skončí. Průjezd bude umožněn v případě nutnosti pouze vozidlům IZS. Také v Kalinově ulici bude omezen provoz, komunikace bude prioritně sloužit pro pořadatele a realizátory doprovodných programů k IGS a také pro rezidenty. Po dobu trvání IGS 2024 nebude tedy možné parkování na žádném z míst na náměstí Míru. V sobotu 5. října ani na ulici Liberecká u městského úřadu, kde bude jedna ze stanic trasy výletního vláčku.


Sklářský blešák

Nejen velké umění ale i skleněné drobnosti mohou na IGS přinést velkou radost. Přijďte si tuto radost udělat v sobotu 5. října mezi 10 a 14 hodinou na dvůr sklářského muzea na sklářský blešák.


Střípky světla: iberoamerické sklo v Novém Boru

✨ Nadcházející vernisáž! ✨

Výstava „Střípky světla: Iberoamerické sklo v Novém Boru“ bude otevřena od 6. října do 30. listopadu v Novém Boru. Představuje 20 fotografií, které zachycují podstatu sklářského umění od 15 umělců z Argentiny, Chile, Kostariky, Španělska, Guatemaly, Panamy a Uruguaye.

Výstava vznikla díky studijní cestě GLASS Tour, kterou organizuje platforma Objetos con Vidrio, a je součástí oficiálního programu IGS. Vystavená díla odrážejí rozmanitost a talent, které charakterizují sklářské umění v regionu, a nabízejí iberoamerickou perspektivu v tak prestižním prostředí, jakým je Nový Bor.

Výstava, jejímiž kurátory jsou Ricardo Hoineff, Ilona Rejholcová a María Eugenia Díaz de Vivar, je koncipována jako prostor pro kulturní výměnu a spojuje bohatou sklářskou tradici Nového Boru s inovativními přístupy iberoamerických umělců. Obrazy vybízejí k prozkoumání vášně, techniky a kreativity účastníků, kteří proměňují sklo ve fascinující výrazové médium.

Umělci: @cecilianunez1 @gm.vitrofusion @marianromero.glass @ingrid_bahna @carlosrodo1955 @silvia.monge.puig @alfons_arte @litorenavidre @miguel_a_polo_vereda @tiziana_chiara_glass @karinweller9 @armandogranjag @gladysevillanog_art @poonamchatlani @brixia.vitreus


OBRAZ JE OBRAZ, JE OBRAZ

Titul parafrázující proslulý verš Gertrudy Steinové (”Růže je růže je růže je růže”) odkazuje na hlavní pole tvůrčího zaměření slovenského umělce Pala Macha, a to jak jeho singl prací, tak spoluprací s dalšími kolegy a přáteli v čele s fotografkou Janou Hojstričovou. Název výstavy jasně odhaluje středobod Machova usilování, jímž je symbolická vize obrazu, tedy forma nikoliv doslovná, ale obraz-malba jako cíl i prostředek uměleckého myšlení a experimentu... Experiment je autorovou permanentní metodou jak dojít k unikátnosti v teritoriu malby na skle, protože jak sám poznamenává “být umělcem znamená být především jiný”.

Přijít s výstavou tohoto druhu do regionu jenž se historicky stal synonymem sklářské výroby a zaměřuje logicky svou pozornost na valorizaci činnosti novoborských, či kamenicko-šenovských firem a průmyslu, může až provokovat svou odlišností. Sklu celoživotně oddanní sklářští mistři, technologové a podnikatelé se mohou tázat, proč se autor nezabývá primárně sklem jako takovým, případně proč necílí na sklářské srdcaře a konzumenty, proč řeší jiné věci, než funkčnost svých děl a jejich odbyt. Odpověď je jednoduchá: jde o zcela odlišné discipliny činnosti. Macho zkoumá jak využít vlastností skla a jeho technologií k osobnímu uměleckému vyjádření. Staví materiál skla, z něhož vzešel, a který respektuje, do servisní role svého uměleckého záměru.

Hledání odlišností však rozhodně nebylo důvodem, proč tato 5-denní výstava vznikla a proč i na tak krátkou dobu cestovaly přes hranice z Bratislavy do Nového Boru desítky děl. Právě naopak... Jde o bilanční hodnocení, představení Machova vývoje, vyjadřující hold regionu, který tomuto ve světě známému slovenskému tvůrci zásadně změnil život. Z místních poznatků stále čerpá a severočeský region mu jeho tvorbu umožňuje i dnes díky realizačnímu zázemí, které nalezl u zdejších firem.

První ročník Mezinárodního symposia v Nové Boru v roce 1982 zapůsobil na tehdy druhým rokem studujícího Pala Macha v Novém Boru tak silně, že nasměřoval definitivně jeho budoucí profesní dráhu. Pochopil, že se jeho pracovní osud rozvine v autonomním programu a nikoliv ve spolupráci se sklářským průmyslem. Zážitek z mezinárodního symposia s presentací řady mezinárodních hvězd autorské tvorby tak rozhodl o Machově dalším pokračování ve studiu na sklářské škole v Kamenickém Šenově a později na Bratislavské Vysoké škole výtvarných umění. S odstupem řady let si autor stále uvědomuje, do jaké míry byly pro něj určující podněty, které získal na novoborském učilišti a kamenickošenovské škole, kde studoval techniky používané k rafinaci povrchu skla. Je si vědom, že v zahraničí by podobná studia mohl absolvovat jen stěží, i kdyby to bylo tehdy politicky možné. V západní Evropě z důvodů orientace na severoamerický Hot Glass Movement tehdy, a do značné míry i dnes, převažuje metoda studií skla skrze horké formy tvarování u pece. Macho si váží neméně trvalé spolupráce s regionálními firmami jako je Kolektiv Ateliers v Novém Boru, TGK ze Skalice u České Lípy, sklárna Jílek v Kamenickém Šenově, Studio Lhotský na Pelechově a se sklářskymi školami v Novém Boru, Kamenickém Šenově a v Železném Brodě. Se všemi pracuje nejen sám na svých projektech, ale ke spolupráci vede i svoje studenty. Je pozoruhodné, do jaké míry se i dnes, přes všechny geopolitické změny našich státních hranic, opakuje model existenční sounáležitosti vývoje slovenského moderního skla s novoborským, kamenicko-šenovským, případně železnobrodským školstvím, které vychovalo mnohé známé slovenské skláře. A mezi nimi i ty, kteří posléze změnili a dosud mění profil sklářských studií na Vysoké škole výtvarných umění v Bratislavě ( především Václav Cigler 1965 – 1979, po té Askold Žáčko 1979 – 1997, a opět výrazně Palo Macho 2011 – dosud) Nejlepším příkladem toho je například i velice úspěšná série nové varianty lithyalinů, které vznikly ve sklárně Jílek.

Chronologie vzniku jednotlivých Machových děl ve výstavě musela ustoupit prostorovým možnostem budovy, ale přesto zde pozorný návštěvník najde nejstarší práce z roku 1996 a postupně navazující díla až do současnosti roku 2024. Jednotlivé cykly odlišují vynálezy speciálních technologických postupů, které vyvíjí Palo Macho permanentně, a to i pro objekty, které znikají spoluautorsky. Jsou mimo jiné osobním vkladem autora do spoluprací s kolegy, kteří do skla vstupují poprvé. Pomyslnou spojnicí jednotlivých cyklů je sice abstrakce, ale též zájem o lidskou figuru a kontext moderní civilizace. Jde nejprve o stylizované lineární kresby figury, jindy figury tušené z ať již z přechozích neviditelných dějů, nebo předpokládané v akcích budoucích (cyklus Košile mého dětství, 2011 a dále). Za rituálními nádobami nakonec stojí pomyslně také ten, kdo ritus založil, tj. člověk. S cyklem Architektury (2015) je to obdobné. Jich je člověk v reálném světě budovatelem a jsou pro něj zároveň místem úkrytu a bezpečí. Podobná humánně zaměřená byla i motivace Pala Macha k zapojení fotografických transferů do malířských kompozic.

A kromě toho nejpodstatnějšího, tj. tvůrčí synergie, stojí i za spoluprací s fotografkou Janou Hojstričovou, se kterou vznikl bezpočet společných děl a instalací po roce 2009 jako jsou například Scanning 2011, Tři hlavy 2017, Chlapeckost, 2017, Permanentní risk, 2022, Deintimisované prostory, 2024 . Společné projekty deklarovali v řadě tematizovaných výstav a publikacích v Čechách, na Slovensku i v zahraničí. V jejich objektech a instalacích prolínají obě média, tj. sklo i fotografie ( digitální, laserová, obtisky), nerozeznáváme v nich formální hierarchii ani jedno z nich, ani jednoho z autorů. Speciální forma plochého, lehaného, prořezávaného skla se zakomponovanou grafickou akcí a modifikovanou fotografií koexistují v těsné, vzájemně se podmiňující symbiotické formě. Po té, co si jednotlivé komponenty v projektu vyřeší vzájemné vazby, hlavně vzájemné proporce a symbolické významy, tyto syntézy vstupují do vztahů s okolním prostorem a s návštěvníkem. Pro IGS 2021 oba umělci vytvořili rozměrnou a relativně složitou instalaci složenou z několika prvků, přesto v zásadě minimalistickou, která překročila běžný rámec sympozia a jednoznačně patří do oblasti volného umění.

V roce 2017 odešel jeden z Machových blízkých přátel a spolutvůrců figurativních děl, legenda slovenského umění, Jozef Jankovič, jejichž společné práce vznikající po dobu sedmi let je možno na výstavě také vidět.

Kromě toho, že máme unikátní příležitosti vidět Machovu tvorbu a společná díla s Janou Hojstričovou ve výjimečné celistvosti, v kontextu výstavy pocítíme jasně i akt díkůvzdání učitelům a firmám působících v regionu, které po několik generací píší a stimulují vývoj světového moderního skla.

Sylva Petrová


Jak to vidí kurátorka IGS

Jako rodačka z Nového Boru a ze sklářské rodiny jsem vnímala atmosféru Mezinárodního sklářského sympozia odjakživa. Ten ruch, tu slávu, ten podivný víkend zkraje podzimu, kdy se naše malé město v pohraničí promění. Kdy nestačí žádné parkoviště, kdy hospody vynášejí další stoly na předzahrádky ačkoli je ráno mlha a často poprchává a sestrkávají lavice k sobě, kdy překvapené prodavačky v malých obchůdcích komunikují s cizinci z druhého konce světa. Ten dobrodružný a napínavý víkend plný tvůrčího nadšení a překvapení, ten víkend, kdy se na huti tleská.

Jako pracovnice muzea jsem se na přípravě sympozií podílela již mnohokrát. Letos mi však připadla zodpovědná úloha a velká pocta – být jeho kurátorkou.

Největším úkolem kurátora takového sympozia je vybrat výtvarníky, kteří se ho budou účastnit. Koho ale vybrat z ohromného množství výtvarníků, designérů, sklářských i nesklářských z celého světa? Klíč není jednoznačný. Již několik ročníků se přípravný tým snaží jména nominovaných co nejméně opakovat a poskládat mix co nejpestřejší z hlediska věku, genderu, geografie i použitých technik. Vybraní účastníci musí také konvenovat huti nebo dílně, kde budou tvořit. Musí zde být odpovídající personální a technické zázemí pro jejich způsob tvorby.

Přijedou velká jména českého výtvarného umění jako Jaroslav Róna, Milan Kunc nebo Pavel Werner. Legendární hudebník Laco Deczi, který celý život maluje, se během sympozia představí poprvé při práci se sklem. Účastníkem je také Milan Cais. Má výtvarné vzdělání a ani ve sklářství není úplný nováček, přesto je veřejnosti známý více jako hudebník a frontman kapely Tata Bojs. Svou tvorbou nás okouzlí produktová designérka a šperkařka, držitelka Řádu britského impéria, Lara Bohinc ze Slovinska. Nadaná brusička Kojima Yukako dorazí z dalekého Japonska. Korejec Joon Yong Kim zase představí asijský pohled na techniku rytého skla. Uvítáme zde také řadu talentovaných mladých designérů a výtvarníků jako Kateřinu Handlovou, Dominiku Petrtýlovou, Lucii Švitorkovou, Elišku Monsportovou a Sebastiana Kitzbergera. Obrovský příval energie přiveze z dalekého Mexika Einar de la Torre a nizozemský tým Bernarda Heesena. V žánru multimediálního a experimentálního umění se těšíme na Annu Mlasowsky, Ivanu Zuskinovou, Zuzanu Kubelkovou a Teresu Almeidu. Zajímavé technologie, které často sami vyvinuli, představí Václav Řezáč, tvůrčí dvojice Michaela Möller a JanHein van Stiphout, ale také Marjan Smit. Téma recyklace a enviromentální problematiky ve svém díle akcentuje Juli Bolan͂os Durman a Anselm Croze, který dorazí až z keňských plání. Svoje řemeslné mistrovství na huti předvede Clare Belfrage z daleké Austrálie, dvojice Peter Hermansson a BjØrn Friborg, manželé Rogersovi a Garmezyovi, hravý Ned Cantrell a také Martin Janecký. Spíše puristická a sofistikovaná díla pak očekáváme od Jana Joopa Ruische a Kataríny Pozorové. Do svého výtvarného světa nám dají nahlédnout také malíř Lukáš Karbus, kreslířka a performerka Anežka Hošková a dvojgenerační tandem rodiny Parriottů (Charles a Helena). Jsem velmi ráda, že v rámci sympozia opět dostávají šanci také studenti sklářských oborů středních a vysokých škol, které nominovali jejich pedagogové. Jsou to: Kateřina Červeňová, Michal Jaroš, Michal Bekárek, Varvara Leleko, Veronika Hanousková, Anna Zbořilová, Vilém Smejkal, Magdalena Doudová, Petr Mana, Veronika Tichá a Josefína Váchová.

45 účastníků nebo tvůrčích dvojic, 17 zemí, 5 kontinentů. Myslím, že, účastnický koktejl se podařilo namíchat velmi dobře. Teď už jen protřepat, nemíchat, a …all you need is glass!


Jak to vidí tajemnice I. IGS

Jubilejní XV. ročník Mezinárodního sklářského sympozia IGS se uskuteční od 3. do 6. října 2024 v severočeském Novém Boru a přilehlém okolí. Od jarních měsíců probíhají přípravy, aby byla zajištěna účast více než čtyř desítek vybraných výtvarníků nebo tvůrčích dvojic z 15 zemí světa.
Budou tvořit svá díla ve spolupráci se špičkovými sklářskými řemeslníky nejrůznějších profesí, at’ už mistry foukači, brusiči, rytci či malíři skla, ale i odborníky v oblasti lehaného či stavovaného skla a dalších technik. K dispozici jim bude řada sklářských podniků i specializovaných dílen a provozů, jmenovitě Ajeto Lindava, Ave Clara v Polevsku, AZ Design, Crystalex CZ, Jílek Glassworks Kamenický Šenov, Kolektiv Ateliers, Lasvit, Novotný Glass, Pačinek Glass Kunratice, TGK Skalice, stejně jako dílenské zázemí sklářských škol v Novém Boru a Kamenickém Šenově. Tato pracoviště budou návštěvníkům i odborné veřejnosti zpřístupněna a doprava zajištěna během Dne otevřených dveří.

Novoborská sklářská sympozia patří od svého vzniku k celosvětově nejvýznamnějším akcím v oblasti umělecké sklářské tvorby. Konají se nepřetržitě od r. 1982 v tříletých intervalech a jejich iniciátorem se stalo progresivní vedení tehdejšího československého sklářského koncernu Crystalex s podporou kulturních institucí. Organizačnímu výboru, v čele se sklářským výtvarníkem a designérem Pavlem Hlavou, se tehdy podařilo zajistit na akci ve státě za železnou oponou hojnou účast řady ikonických představitelů studiového skla ze Západu. Velkorysost pořadatele, technická vybavenost i mistrovství sklářů jim doslova vyrazilo dech, neboť doma byli zvyklí pracovat u menších sklářských pícek. Pro vybrané sklářské týmy z Novoborska pak bylo otázkou prestiže a řemeslné cti předvést své dovednosti.

Podmínky pro pořádání sympozií se s privatizací a restrukturalizací sklářského průmyslu podstatně změnily. Po roce 1989 se rozpadly obří koncerny, vznikala nová studia a menší výrobní podniky, některé sklárny se vracely do rukou původních majitelů. Oživly tradice špičkového řemesla nejrůznějších sklářských specializací od hutní výroby po nejrozmanitější zušlechťovací techniky typické pro Novoborsko, které je již od 17. století neodmyslitelně spjaté s výrobou skla.

V průběhu uplynulých desetiletí se na sympóziích vystřídalo kolem šesti set umělců jak zvučných jmen, ale taktéž méně známých představitelů mladé generace, kterým byla dána příležitost, aby demonstrovali svůj talent. Postupně pozvání k účasti přijímali i tvůrci z jiných uměleckých odvětví, např. sochaři, kteří běžně pracují s tradičními sochařskými materiály či malíři, kteří mají potřebu si své umělecké koncepty ověřovat v prostorovém vyjádření, ale objevil se zde také filmový režisér, kostýmní designérka i další tvůrčí profese. Legendárními se staly performance profesora Vladimíra Kopeckého, které provozoval přes svůj pokročilý věk v prostorách sklářské hutě za hudebního doprovodu.

I letos během několika intenzivních pracovních dní dozajista vznikne řada zajímavých výtvorů, jejichž zrod budou moci návštěvníci sledovat, a ta nejzdařilejší se představí v poslední den sympozia v prostorách Sklářského muzea v Novém Boru. Zde probíhá rovněž výstava prací výtvarníka a designéra Pavla Hlavy ke stému výročí jeho narození. Připravuje se taktéž uvedení sklářského mistra Petra Novotného do Síně slávy. Účastnil se všech ročníků IGS, podporoval jejich udržení v letech nepřízně a před třiceti lety se stal spoluzakladatelem sklárny Ajeto v Lindavě. V Novém Boru pak vybudoval sklárnu Novotný Glass s muzeem, které zahrnuje unikátní kolekci sympoziálních uměleckých výtvorů. Kromě dalšího kulturního programu se v duchu tradice uskuteční i letos bezpočet neformálních setkání specialistů sklářského oboru z nejrůznějších profesí, galeristů, muzejních pracovníků, kurátorů apod.

Město Nový Bor se bezesporu jako hlavní pořadatel opět zhostí s celým pořadatelským týmem náročné organizační úlohy s profesionalitou a angažovaností, takže jubilejní XV. ročník Mezinárodního sklářského sympozia se dozajista stane nezapomenutelným. Malé město na severu Čech se počátkem října opět promění ve světovou sklářskou metropoli a upevní unikátní pozici regionu díky pestré nabídce technologií zpracování skla i široké škále rafinačních technik.

Pavla Rossini, PhD. Freelance curator and writer, lives in Copenhagen, Denmark and Prague, Czech Republic.


TRADICE A KONCEPCE XV. ROČNÍKU IGS

3. – 6. října 2024 Nový Bor, Česká republika
Motto: All you need is Glass…

Když se firma Crystalex v Novém Boru rozhodla poprvé uspořádat mezinárodní sklářské sympozium (IGS), psal se rok 1982. Michael Jackson vydal album Thriller, narodil se hokejista Tomáš Plekanec, herečka Jessica Biel a William, princ z Walesu. Tehdejší Československo bylo součástí východního bloku odděleného od zbytku světa „Železnou oponou.“ Na první IGS dorazilo 53 výtvarníků ze 14 zemí Evropy. Pro řadu místních sklářů to bylo první setkání se svobodným západním světem. Pro hosty z cizích zemí zase první setkání s místními řemeslníky. Na druhé sympozium v roce 1985 již dorazili výtvarníci ze Spojených států a Japonska. Odvahu tehdejších zakladatelů, úžas světových výtvarníků nad šikovností místních sklářů a technické možnosti malého města „kdesi na východě Evropy“ známe již jen ze vzpomínek pamětníků. Nadšení a unikátní tvůrčí atmosféra, radost ze setkávání zůstávají. Sklářský svět se od té doby spojuje každé tři roky zde, v Novém Boru, v malém městě na severu Čech.

Od roku 2009 je hlavním pořadatelem IGS město Nový Bor. Realizuje jej ve spolupráci s významnými firmami regionu, které ve svých provozech hostí pozvané skláře. Své zázemí a odbornou podporu poskytují také sklářské školy v Novém Boru a Kamenickém Šenově, hlavním partnerem akce je již tradičně Liberecký kraj. Jubilejní 15. sympozium IGS se zde v Novém Boru uskuteční ve dnech 3. – 6. října 2024.
Bude nám ctí, pokud se rozhodnete být jeho součástí.

Kromě výtvarníků a sklářských tvůrců se sem pravidelně sjíždějí také kurátoři sklářských institucí, sběratelé, galeristé, publicisté a teoretici. Účastníci jsou pečlivě vybíráni kurátorem a přípravným týmem tak, aby výsledek byl co nejpestřejší. Zastoupeni jsou sklářští výtvarníci i umělci z jiných oborů, designéři, studenti… ženy i muži z různých koutů světa, příslušníci různých generací. K dispozici dostávají nejen organizační zázemí sekretariátu sympozia, ale především výrobní kapacity celkem dvanácti subjektů (Ajeto Lindava, Ave Clara Polevsko, AZ Design, Crystalex CZ, Kolektiv Ateliers, Novotný Glass, Pačinek Glass Kunratice, Preciosa Lighting Kamenický Šenov, Sklárna Jílek Kamenický Šenov, TGK Skalice u České Lípy, SUPŠ Kamenický Šenov a VOŠ sklářská a SŠ Nový Bor). Rozdělení účastníků do jednotlivých provozů je přizpůsobeno charakteru jejich práce. Kromě samotné realizace skleněných prací a jejich výstavy je součástí sympozia bohatý doprovodný program.

Tradice IGS trvá již více než čtyřicet let. Podařilo se jej uspořádat každé tři roky navzdory rozpadu původního státu, privatizace původního pořadatele, koronavirové pandemii a mnoha dalším překážkám. Každý ročník je jiný, neopakovatelný, hektický a nezapomenutelný. Přijeďte i Vy zažít IGS, těšíme se na Vás.

All you need is Glass,
It´s easy…
Glass is all you need!

Za přípravný tým IGS,
Eliška Vavříčková, kurátor
Sklářské muzeum Nový Bor


Sklářský svět přišel o mistra Petra Novotného

„Všechno bych snesl, ale nejvíc mě s**re, že nemůžu nic dělat,“ říkával v poslední době svým přátelům Petr Novotný. Světově proslulý sklář, pro něhož byla práce vším, v pátek 3. května 2024 po dlouhé nemoci zemřel. Bylo mu 72 let.

Pro sklo měl cit od boha. Ačkoliv neměl žádné „sklářské geny“, už jako mladému klukovi mu nevyzpytatelný materiál učaroval. Absolvoval sklářskou školu v Novém Boru a díky talentu a zejména tvrdé práci si záhy vydobyl respekt starých mistrů. Těm se vyrovnal nejen umem, ale i darem vyprávět, který se na huti vždycky cenil.

Říkal, že dobrý sklář je ten, který toho hodně umí. A čím víc toho dokáže, tím lepší je. Za svou řemeslnou zručnost obdržel v roce 1983 titul Mistr sklářských řemesel a umění, o tři roky později ho na sympoziu v nizozemském Leerdamu pasovali mezi tři nejlepší skláře na světě. Žák proslulého mistra Josefa Rozínka si mezitím stihnul jako vůbec první sklář ještě za totality postavil doma pícku, kde po práci v Crystalexu dělal vlastní věci. Zaměřil se na využívání starých tradičních sklářských technik a na výrobu historických replik.

Teprve sametová revoluce mu otevřela dveře ke skutečnému podnikání. S technologem Liborem Fafalou založil v roce 1991 úspěšnou sklárnu Ajeto v Lindavě, která šířila slávu tradičního českého sklářského řemesla po celém světě. Ajeto v roce 2017 prodali, Petr Novotný si ponechal provoz v Novém Boru a komplex hutě, muzea a restaurace přejmenoval na Novotný Glass Centrum. Součástí byla jeho vlastní umělecká škola, kde předával bohaté zkušenosti nastupující generaci sklářských řemeslníků a výtvarníků. Učil je, že musí být pracovití, ochotní a nebýt nafrnění.

Byl to sklář s velkým srdcem. Snad každý v Novém Boru zná Zdeňka Žigu alias Luigiho či Grýšu, jehož se Petr Novotný ujal, aby nemusel po smrti maminky do ústavu sociální péče. Díky němu má věčně usměvavý Grýša kde bydlet, zapracoval se na huti a přátelil se s Bořkem Šípkem nebo René Roubíčkem.

Tak jako „zachránil“ Grýšu, zachránil pro Nový Bor Mezinárodní sklářské sympozium IGS. V roce 1994 jej odvážně pořádal úplně sám, o tři roky později přesvědčil tehdejšího generálního ředitele Crystalexu, aby se jako organizátor připojil k němu a sklářské průmyslovce. Už dvakrát měl vstoupit do síně slávy IGS, dal však přednost, jak říkal, „zasloužilejším“ umělcům. Svolil k tomu až letos. Uveden do síně slávy bude v říjnu při jubilejním XV. ročníku sympozia in memoriam.

Přes všechny úspěchy se Petr Novotný nepovažoval za výtvarníka či podnikatele, ale vždy za skláře. Byl to fachman, který stál s píšťalou u pece i na Silvestra a mohli jste za ním přijít na pivo.


Jubilejnímu XV. ročníku IGS byla udělena záštita České komise pro UNESCO

Česká komise pro UNESCO považuje projekt Mezinárodního sklářského sympozia za obecně prospěšný, a to i z hlediska národní i mezinárodní spolupráce, prezentace a předávání zkušeností, s předpoklady dobré organizační i umělecké úrovně. Komise shledala, že se jedná o projekt, který naplňuje Úmluvu o zachování nemateriálního kulturního dědictví a souvisí s cíli Střednědobé strategie UNESCO. Akce tak má potenciál přispět k propagaci zápisu „Znalosti, řemeslo a dovednosti ruční výroby skla“ na reprezentativní seznam nehmotného kulturního dědictví lidstva.


Prezident Petr Pavel udělil záštitu IGS 2024 v Novém Boru

Prezident České republiky Petr Pavel udělil záštitu Mezinárodnímu sklářskému sympoziu IGS 2024 v Novém Boru. Ocenil tak výjimečnost unikátního svátku sklářů, jeho společenský a kulturní význam a mezinárodní prestiž. Jubilejní XV. ročník sympozia, jediného svého druhu ve světě, proběhne od 3. do 6. října 2024. Veřejnosti se představí zhruba čtyři desítky výtvarníků a designerů z pěti kontinentů, kteří budou tvořit v dílnách místních sklářských firem a škol. Sklářské sympozium zaštiťuje z pozice hlavního pořadatele organizačně i finančně město Nový Bor.

„Mezinárodní sklářské sympozium dlouhodobě vyzdvihuje ruční sklářskou tradici a řemeslo, které jsou už po generace neodmyslitelně spjaté s Novým Borem a Libereckým krajem. Velmi nás proto těší, že v době, kdy UNESCO zařadilo ruční výrobu skla na seznam nehmotného kulturního dědictví, letošnímu trienále sympozia poskytl záštitu prezident České republiky, pan Petr Pavel. Věřím, že jeho podpora pomůže šířit výborné jméno českých sklářů jak v Česku, tak i v zahraničí a zároveň upevní a posílí důležitost dalšího rozvoje sklářství. Pevně doufám, že si pan prezident ve svém náročném programu najde čas a přijede na sympozium. My ho rádi přivítáme,“ řekl starosta Nového Boru a zároveň prezident IGS Jaromír Dvořák.


Skláři budou tvořit pod záštitou hejtmana Libereckého kraje

Žádosti pracovního týmu IGS o převzetí záštity nad akcí již vyhověl hejtman Libereckého kraje Martin Půta. Vedle významné finanční podpory ve výši 1 milion korun, kterou má IGS od Libereckého kraje smluvně zajištěnou, dostalo se převzetím záštity nad IGS místním sklářům i významné podpory morální. Pro všechny sklářské firmy, které na IGS participují a současně reprezentují nejrozšířenější výrobní odvětví v regionu, je převzetí záštity hejtmanem Libereckého kraje signálem, že udržení a rozvoj tradičního sklářského řemesla je vnímáno jako zásadní nejen pro Novoborsko, ale i pro Liberecký kraj a celou Českou republiku. Organizační tým přijímá postoj vedení Libereckého kraje jako ocenění jedinečnosti tohoto pracovního setkání sklářů z celého světa nejen po stránce obsahové, ale i jako ocenění dobré spolupráce veřejného a soukromého sektoru při jeho organizaci.


All You Need Is Glass
Nový Bor chystá jubilejní XV. ročník IGS

Jubilejní XV. ročník Mezinárodního sklářského sympozia IGS proběhne v Novém Boru od 3. do 6. října 2024. Veřejnosti se tak po třech letech opět představí několik desítek výtvarníků a designerů z celého světa, kterým sklářské firmy a školy na Novoborsku poskytnou své dílny a špičkové řemeslníky. Významný umělecký svátek, v němž se snoubí sklo, řemeslo a tradice, zaštiťuje od roku 2009 z pozice hlavního pořadatele organizačně i finančně město Nový Bor. Společně se sklářskými firmami investují nemalé finanční prostředky do společného projektu. Přes veškeré změny a krize, kterými sklářství prošlo, zůstává Novoborsko výjimečným regionem svou nabídkou technologií zpracování skla od strojní výroby, přes ruční práci v hutích až po nesmírně širokou škálu rafinačních technik. Taková koncentrace a bohatost sklářské výroby je zcela jedinečná a poskytuje tak i jedinečné podmínky pro konání IGS. Mezinárodní sklářské sympozium je světovým unikátem a letos již popatnácté zve všechny zájemce na čtyřdenní zážitkový maraton. Přes specifika jednotlivých ročníků, k nimž bezesporu patří jejich grafický design, zůstává zachována původní idea sympozia – setkání sklářů v prostředí společné tvůrčí práce. Vizuální podobu letošního ročníku IGS vytvořil grafický designér Tomáš Votoček. Inspirací mu byla žhavá sklovina, základ veškeré sklářské tvorby.

IGS žije jen díky spolupráci mnoha subjektů
V pořadatelském týmu mají vedle města, Sklářského muzea Nový Bor a sklářských škol v Novém Boru i Kamenickém Šenově své zástupce firmy Ajeto Lindava, Ave Clara Polevsko, Pačinek Glass Kunratice u Cvikova, Sklárna Jílek Kamenický Šenov a TGK Skalice u České Lípy a novoborské firmy AZ Design, Crystalex CZ, Kolektiv Ateliers, Lasvit a Novotný Glass. Spolupráce místní samosprávy, podnikatelských subjektů, muzejní instituce i škol dokazuje, že jsou si všichni vědomi významu a přínosu IGS pro město i sklářské firmy. Stejně tak se všichni hrdě hlásí ke sklářské tradici a sklářské řemeslo se snaží podporovat a propagovat, aby i dnes Nový Bor zaslouženě užíval přívlastek „město skla“. Pracovní tým v čele se starostou města a ředitelem sympozia Mgr. Jaromírem Dvořákem a kurátorkou IGS 2024 Mgr. Eliškou Vavříčkovou, kurátorkou Sklářského muzea Nový Bor, aktuálně intenzivně komunikuje s vybranými účastníky s cílem zajistit co nejpestřejší zastoupení světových destinací i sklářských technik.

Důležitá je i podpora
Výjimečná akce, která světu představuje Nový Bor, Liberecký kraj i Českou republiku jako významnou sklářskou destinaci, si zaslouží i výjimečnou podporu. Generálním partnerem IGS je Liberecký kraj, který sympozium podpoří částkou 1 milion korun, o morální podporu formou záštity požádalo město prezidenta Petra Pavla, za odborné instituce IGS zaštítilo Uměleckoprůmyslové museum v Praze, podporu má IGS i od řady profesních organizací jako jsou Severočeská vodárenská společnost či Krajská hospodářská komora. Partnerem IGS je také Křišťálové údolí, značka oblasti, v níž se již téměř půl století snoubí jedinečná příroda s vášní pro sklářskou tradici a řemeslo. Světovou úroveň a pověst českého sklářského řemesla se IGS navíc chystá potvrdit v době, kdy UNESCO zařadilo ruční výrobu skla na seznam nehmotného kulturního dědictví.

Programová struktura se nemění
Celkové programové rozložení sympozia se za poslední ročníky osvědčilo a zůstane tak zachováno i v roce 2024. Slavnostní zahájení IGS 2024 se uskuteční ve čtvrtek 3. října symbolicky v prostoru huti Ajeto v Lindavě, pátek a sobota budou věnovány tvorbě účastníků sympozia, v neděli 6. října pak proběhne vernisáž výstavy výsledků IGS 2024. Páteční program bude určen zejména pro odbornou veřejnost a zástupce médií, na širokou veřejnost bude cílit program v sobotu 5. října, kdy pořadatelské subjekty v rámci Dne otevřených dveří zpřístupní své hutě, dílny, ateliéry či vzorkovny a umožní sledovat světoznámé sklářské umělce během jejich tvorby. Paralelně s tím budou probíhat na náměstí Míru tradiční městské Sklářské slavnosti s bohatým kulturním a hudebním programem.

Jaromír Dvořák o sympoziu
„Během sympozia bude město samozřejmě lákat na setkání s významnými osobnostmi z oblasti sklářské tvorby, těšit se však návštěvníci mohou i na některé „neskláře“ z oblasti showbyznysu, na zajímavý doprovodný kulturní program i možnost návštěvy sklářských provozů a vzorkoven. Dopravu po „skleněné cestě“ opět zajistí speciální autobusová doprava i výletní vláček, chybět nebudou koncerty a výstavy, živé sochy a dronová show, obojí speciálně vytvořené pro IGS 2024,“ stručně představuje program starosta města Jaromír Dvořák a na závěr dodává: „Aktuálně probíhají jednání s partnery IGS o podpoře, řeší se propagace a možnosti repríz výstavy IGS, probíhá koordinace celého programu. Slavnostní zahájení bude zcela pod taktovkou firmy Ajeto v Lindavě, proběhne v prostoru sklářské huti, která v roce 2024 slaví 30 let své existence, a současně bude do Síně slávy IGS uveden zakladatel sklárny Petr Novotný. Za všech okolností podporoval české sklářské řemeslo a podílel se na záchraně tradice IGS v dobách jejího ohrožení nepříznivými vnějšími vlivy. Bez jeho významného přičinění by pravděpodobně IGS k XV. ročníku vůbec nedospělo.“

Sklářské muzeum a IGS
Historii IGS ve svém letošním výstavním plánu reflektuje i Sklářské muzeum Nový Bor. „Od 16. března je možno navštívit výstavu 100x Pavel Hlava ke stému výročí narození sklářského výtvarníka a designéra. Hlava pro podnik Borské sklo (později Crystalex) navrhoval ikonické vázy na jeden květ tzv. Kapky nebo dnes už legendární nápojové soubory Gina, Ideal či Isabelle. Stál u zrodu IGS jako člen organizačního výboru, a i s odstupem více než čtyřiceti let je nutno říci, že programová struktura i základní idea sympozia zůstaly dodnes zachovány v duchu tradice založené Crystalexem. Na 21. červen je pak připravena vernisáž výstavy mapující třicetiletou historii sklárny AJETO v Lindavě, kterou bude možno zhlédnout do 22. 9. 2024. A po ní už přijde na řadu výstava výsledků IGS,“ představuje plány muzea ředitelka Petra Ajšmanová.